Kidstarter
Kidstarter

Kidstarter CAMP17 – vi havde det megasjovt!

– vi kickstarter dit barns potentiale personligt, socialt og fagligt

Fem hektiske dage, 20 børn mellem 9 og 13 år, syv frivillige voksne, en efterskole i Jylland og to brandgode undervisere.

Dette var ingredienserne til Kidstarters allerførste CAMP17, som foreningen afholdte slutningen af juni 2017.

CAMP17 foregik på Skanderup Efterskole i perioden 26. til 30. juni. Forud for disse tætpakkede fem dage var der gået knap et halvt år med forberedelser og tilmeldinger..

Det vigtigste var, at få børnene til at indgå i rammen. Der var 20 børn tilmeldt, og de havde valgt sig ind på de to undervisningsspor: Video og Robotter.

Allerede fra dag 1 var børnene i højeste gear og meget engagerede i programmet, der var sat op for dem. Det var en meget blandet gruppe af højtbegavede børn, der var på 110% hele tiden!

Programmet var, som det ses på grafikken herunder, tætpakket med udfordringer til de 20 deltagende børn; og de frivillige voksne og underviserne var også godt udfordrede, men sjovt og spændende var det! Alt var nyt både for børn og voksne, og alle var gode til at tilpasse sig omstændighederne. Alle var enige om, at det vigtigste var at få en sjov og spændende camp sammen!

“Da min søn på ni år i dagligdagen står meget alene med sine interesser og måde at tænke på, er det nødvendigt, at han tilpasser sig for ikke at “stikke for meget ud”. I ugen på Kidstarter Camp kunne han være sig selv. Her er det helt almindeligt at interessere sig for eksempelvis Det Periodiske System og andre “skæve” interesser. Her kan børnene løsne ventilen og sænke skuldrene og være sig selv. Her er der nogen at spejle sig i, og for en periode skal man ikke tilpasse sig, men man har nogen at dele sin viden og interesser med, uden at være “anderledes”. For intelligente børn har også brug for fællesskabsfølelse og udfordringer. De fik begge dele på Kidstarter Camp.”

Line, mor til August på ni år.

Hvor går man hen når ens barn er nørd. ?

I vores samfund er der rigtig mange til tilbud til vore børn. Rigtig mange børn går til sport, musik, drama, rollespil m.m. Men hvor kan man gå til nørd?

Det var ikke nogen overraskelse da vi af Pelles klasselærer blev gjort opmærksom på at han nok havde nogle særlige talenter i forhold til måden at gå i skole på og opleve verden. Vi havde nok selv tænkt at det kunne være det man også italesætter som Højt begavet, men omvendt så lå vi under for omverdens syn om at “ja han er kvik, men højt begavet er måske at skyde over målet”

Pelle er i dag 11 år og en socialt velfungerende dreng, der helt problemfrit (næsten for problemfrit) indgår ansvarsfuldt i den kontekst han er i. Det er både skole, familie og fritidsaktiviteter, men vi kunne mærke på han at han keder sig. Han fik ikke udnyttet sit eget potientiale til fulde og det var tydeligt at han søgte ældre relationer og voksne for her kunne han spørge og få svar på alle de ting der rørte sig i ham. Dette faldt både i undervisning men også i de sociale relationer.

Da han kom i 4 klasse oplevede vi en dreng som gik i stå. Især i de sociale relationer blev han udfordret, for han brugte meget tid på at være på niveau med sine venner, selvom de ikke kunne stimulere ham. Vi som forældre blev klar over at der måtte ske noget.

Heldigvis var Pelle heldig at have en klasselærer der hurtigt kunne se at Pelle ikke altid er som alle andre børn. Han forsvinder hurtigt i mængden da han ikke gør noget større væsen af sig selv. Hun anbefalede os at kontakte Gifted Children for den vej igennnem at kunne finde et fællesskab til Pelle. Det var for os som forældre en ny verden der åbnede sig, men den gav ikke helt det vi ønskede. Det var rigtig svært at få skabt relationer til andre børn som Pelle, så selvom vi forældre blev klogere, så hjalp det jo ikke Pelles udfordring med at finde børn som ham selv. Når man er på vej til at være teenager så kan det nemlig være super-svært selv at tage kontakten.

Derfor var det en stor glæde at støde på Kidstarter; der var nemlig fokus på børnene, men ikke mindst fokus på hvordan man kan skabe nogle undervisningsmiljøer der skaber mulighed for at Pelle også kan nå målet fra folkeskolereformen om “at børn skal blive det bedste de kan”. Muligheden for at få lov til at være en nørd og muligheden for at udvikle sine potientialer til fulde.

Da Kidstarter inviterede til en uge på Skanderup efterskole slog vi til med det samme. Vi var selvfølgelig lidt nervøse over hvordan Pelle ville klare at være sammen med en gruppe børn han på ingen måde kendte i forvejen, men alle vores overvejelser blevet gjort til skamme.

Ugen på Skanderup var vendepunktet for Pelle. At møde jævnaldrende der forstod hvad han sagde, tænkte i samme baner og ikke mindst kunne udfordre den anden vej. Rent nørd versus nørd.

Hvis man spørger Pelle hvad de tre bedste ting ved Kidstarter og sommerskole er så er svaret

  1. Sammenholdet og hyggen
  2. Mulighed for at få lov til være sig selv
  3. Fede måder at lære på, hvor man selv er aktiv medspiller

Det er bestemt ikke sidste gang at Pelle har været med på sommerskole med Kidstarter og vi som forældre giver vores varmeste anbefaling.

Anja Lemming Wittus og Per Lemming Wittus

forældre til Pelle

På CAMP17 legede vi med en drone med et go-pro kamera på – og toiletpapir – i blæsevejr!